torsdag 6. desember 2012

Heklet armbånd med enkel oppskrift

Dette enkle, men koselige armbåndet fant
 jeg i et engelsk blad om hekling. Armbåndet er
fint som julepresang!
Jeg skal forsøke å forklare enkelt på norsk
hvor greit det er å hekle dette.









Du trenger tre farger.
Hvor mange rosetter du må hekle, avhenger
av håndleddet det skal passe.

Farge nummer 1
1. Først 3 luftmasker til en ring.

2. Hekle 1 luftmaske, deretter 8 fastmasker i ringen.
 Kjedemaske i 1. luftmaske.

Farge nummer 2
3. Nå hekler du tre luftmasker, (=en luftmaske + en
halvstav), 1 halvstav i neste fastmaske. 
Deretter 1 luftmaske + en halvstav 6 ggr., 1 luftmaske.
 Fest med 1 kjedemaske i 2. maske på omgangen.

4. 1 luftmaske, 1 halvstav i første mellomrom, 1 luftmaske
+ 1 halvstav 7 ggr, 1 luftmaske i første luftmaske, klipp av.

KANT:
Farge nummer 3
15 luftmasker der du begynner i en av de 2 midterste
maskene på toppen av den ene enderosetten, før du fortsetter langs den ene halvsiden av hver rosett, til du 
hekler 10 luftmasker=løkken i den andre enden av armbåndet på samme måte, i de to midterste maskene. Deretter fortsetter
du på samme måte ned på den andre siden...for så å avslutte med 15 luftmasker i 2. midtre maske.

Håper dere forstår forklaringene mine,
kos dere i adventstida, og jeg ønsker dere fin uke!


6 kommentarer:

  1. Så koselig og anderledes armbånd du har laget! :)
    Nå har jeg endelig fått laget ett innlegg om premien som jeg vant hos deg. Tusen takk - igjen! Den er bare skjønn! :) Hvor fikk du tak i den?
    http://mandelhjarta.blogspot.se/2012/12/antique-buiscuit-barrel.html
    Ha en fin torsdagskveld! :)

    SvarSlett
  2. Kjempesøtt, men sannelig krever det litt tålmodighet..og fingerferdighet, men det har du!
    Kos dæ mot helg, klem;)

    SvarSlett
  3. Dette var veldig fint, kanskje noe for meg som ikke er så glad i metallsmykker på hendene, kan jo forlenges også så har man både hals og håndleddspynt :-) takk for fin tutorial og ha en fin helg :-)

    SvarSlett
  4. Veldig fint...likte fargane. Heldige dei som får det i pakken sin.

    God helg til deg.

    SvarSlett