søndag 13. mai 2012

Om lettvint hage, eller "latmannshage"...

I dag har jeg lyst til å slå et slag for den
"lettvinte" hagen. Den jeg synes er lettvint,
altså.  Dette som et lite tips...for den som 
vil prøve noe nytt eller som skal anlegge hage
 for første gang.


Jeg er veldig glad i den engelske cottagehagen.
Den, der plantene gjerne står tett. Hvis du ikke har barn
og trenger en plen der ungene kan leke,
kan du gjøre som jeg har gjort, og jeg er
nok ikke den første...


Hele hagen min, som ikke er stor, er delt
inn i bed og grusganger. Jeg har ikke en eneste
bit med plen. Min oppfatning er, at min filosofi er
den enkleste. Jeg planter nemlig stauder og busker
tett, og setter et og annet tre inni mellom.


På denne måten kommer ugress mye vanskeligere
opp. Og når de først kommer i høyde med 
plantene, er det bare å rive dem opp, mesteparten
 blir nemlig kvalt lenge før de når så langt...


Grus har jeg fordi jeg kan utvide bedene mye 
enklere. Det kan man ikke gjøre like lett hvis 
man har heller eller stein i gangene...
Jeg raker grusen til side og fyller opp med jord, 
og vips har jeg et bredere eller lengre bed... Dessuten er det veldig enkelt å dra opp ugress som eventuelt 
kommer opp i grusen.


Dette kan man godt kalle latmannshage. Og det
er helt greit for meg...jeg slipper å tenke på gresset
som er langt, mens litt ugress kan man ta opp
 etter f. eks. ferien...


Hver vår tar jeg en razzia i hagen, bare rydder
 sånt som ligger igjen løst fra fjoråret. Når så
stauder og andre planter titter fram med sine grønne
skudd, vet jeg sikkert hva som er ugress, og jeg tar en liten 
razzia til. Da er hagen klar for sommeren. Og det 
er da man kan unne seg å nyte den virkelig, tro meg!

Fortsatt god helg til dere!

6 kommentarer:

  1. Det ser så ryddig ut også . Jeg har grus på ett område og der har jeg mye grønsaker og annet spiselig .
    Det er så greit å slippe alt som frør seg og så blir det jo nesten ikke snegler.

    Du har en nydelig hage og så fine bilder.

    Klem fra Marit.

    SvarSlett
  2. Slik en hage ønsker jeg meg også, det så flott ut! Har sansen for det enkle, og jeg har MYE plen..men mye arbeid før man kommer så langt som du hart gjort her, da;)
    ha en fin søndag videre, klem;)

    SvarSlett
  3. Dette var virkelig en smart løsning!
    Og hagen din ser flott ut! -Margit-

    SvarSlett
  4. Hjertelig takk for gode tips...har bokmerket denne siden hos deg, om jeg skulle få ånden over meg...huff dette er jeg dårlig på! Har bare "heldigvis" ei bittelita plen hjemme i byen, så hos meg er det mest krukker ved inngangspartiet.
    Ha ei god ny uke.
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  5. Å... jeg syns det var veldig fint!
    Vi har en gigantisk hage - føles i alle fall sånn når det er gressklippetid ;) Her er lite med blomster og trær, men får opp litt etter litt ;)
    Klem Lene

    SvarSlett
  6. Med tid og stunder kommer det nok til å se omtrent sånn ut her hos meg også:) Det ser pent og ryddig ut, og som du sier, veldig lettvint å holde i orden. Sånn liker jeg også.

    SvarSlett