torsdag 21. mars 2013

PIP PIP - her er vi med hekleoppskrift

Fem fargeglade kyllinger er mitt 
lille minibidrag i påskeforberedelsen. Oppskriften fant jeg i et blad. Men fordi
jeg gjorde om på oppskriften underveis, 
skal jeg gjengi den her. For dere som kan
hekle er det enkelt.



Legg opp 8 luftmasker. De to første  = en halvstav. I den 3. lm
hekles en halvstav. Deretter 2 staver, så 2 halvst. I siste av
de 8 hekles 8 staver så det blir en halvsirkel av staver. I de 2 neste lm hekles
2 staver, deretter 2 halvstaver.


Videre hekles 1  kjm. Fortsett med 2 halvstaver, 2 staver, 1  kjm.
 2 halvstaver, deretter 15 staver, 2 halvstaver, 1 kjm, 2 
halvstaver, 2 staver, 2 halvstaver, 2 halvstaver i neste maske.


Nå har dere selve grunnstammen. Hvis dere ønsker
større kylling, er det egentlig enkelt å fortsette på samme måte rundt,
men i de 15 stavene hekle 2 staver i hver = 30 staver. Men
det er opp til deg selv.


Lykke til med oppskriften, som er
av aller enkleste sort eller for en nybegynner, kanskje?...


PS: Jeg har heklet to like av hver og sydd dem sammen,
 slik at de blir tykke og stødige.



Det er jo bare fantasien som setter grenser
hvis du ønsker å pynte kyllingene 
mer eller dekorere dem med paljetter og fjær, osv. Det er opp til deg selvsagt.
Jeg hang dem opp som en superenkel vimpelrekke.
Og siden det er HIMMELSK hos Petunia i dag, setter jeg inn et bilde her
som jeg kanskje har sendt inn før...Men jeg er
så glad i det, at jeg sender det inn igjen!


Hemnesberget, Nordland

Linker også til Vivis helgeglederKos dere med kreativiteten fram mot påske!

14 kommentarer:

  1. Herlig og søtt:)
    Innom for å ønske deg en god påskeuke. klem fra mæ;)

    SvarSlett
  2. Pip...pip, så søte dei er. Kjekt med oppskrift, takk.
    Kor fine headeren din er...erteblomster skal eg så mykje av i år. Gled meg til å nyte den herlige lukta dei gir.
    Ha fortsatt ein god dag, klem frå MarJE.

    SvarSlett
  3. Slike bilder som rett over her blir man aldri lei av å se på, nydelig. Påskekyllingene var søte, så lurt å henge dem på en snor, tøft. Klem Pam

    SvarSlett
  4. Nydelig himmel, flott bilde!

    SvarSlett
  5. Så søte kyllinger!
    Og vakkert himmelsk bilde!

    SvarSlett
  6. Takk for oppskriften :)
    Himmelsk det også, som bildet.
    Ha en fin dag.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2013/03/21/hoyt-pa-en-gren/

    SvarSlett
  7. Pip pip ...så söta ni är!
    Vackert landskap!

    SvarSlett
  8. Så koselige kyllinger du har laget!
    Naturbildet er fantastisk vakkert! Håper vi kan få til å reise nordover i Norge til sommeren...
    Ha en fin dag! :)

    SvarSlett
  9. Næææmen så søte vi var da.
    God lørdag fra Marit.

    SvarSlett
  10. Sehr niedlich sind Deine gehäkelten Küken. Einfach und schnell gemacht, aber sehr ansprechend und man kann sie zu vielerlei verwenden.
    Liebe Grüße
    Jutta

    SvarSlett
  11. Så nydelige de var, kjempelekkert :)

    SvarSlett
  12. Supersjarmerende kyllinger! Du er så flink til å være kreativ:-) de passet så godt på rekke å rad på snoren:-) Så mye fint vi kan lage som ikke krever for mye. Tusen takk for den kjempekoselige hilsen fra deg..du er så god<3<3
    håper du koser deg i solen kjære venn
    god klem til deg!

    SvarSlett
  13. Nydelige pip-pip:)
    Du er en kunstner med heklekroken!!
    Og bilde fra fjord og fjell er vakkert:)
    Håper du koser deg i påskesolen og har fine dager:))

    SvarSlett