mandag 16. april 2012

Mønster diagonal hekling

Det har vært en del spørsmål 
når det gjelder diagonal hekling.
For dem som synes det er trøblete å lese franske 
eller engelske oppskrifter, har jeg
laget en enkel oversikt her. Håper dere forstår
bildene mine...

1. Først legger du opp 7 lm.


2. Deretter bruker du de 3 eller 4 
(en smaksak?) første luftmaskene som første stav, deretter
hekler du tre staver, og du har nå en rute.


3. Nå skal du bytte farge. Du fester luftmasken 
i hjørnet av den ruten du har heklet, dvs. oppe
i høyre hjørne, som vist på bildet.


4. Derfra hekler du 7 luftmasker som da du startet.
Så lar du de 4 første luftmaskene være
første stav, og så hekler du tre staver til på de
tre siste maskene. Når har du enda en rute.


5. Den ruten (som er grønn her) fester du 
igjen oppe i høyre hjørne, slik at retningen av stavene 
er motsatt på de to rutene.


6. Her hekler du tre luftmasker (= første stav),
samt tre staver til, og du har nå to, i mitt
eksempel, grønne ruter.

  
Når du nå skal skifte farge  og/eller fortsetter
 med rad tre snur du arbeidet.
Håper dette var en grei forklaring, og at
noen får bruk for "opppskriften".


Hilsen




8 kommentarer:

  1. Dette så sannelig spennende ut! Hva kan det bli av slik hekling, tro?

    Takk for hilsen! Også hos min datter er sommerfuger favoritt! Hun har til og med tatovert en inn på høyre håndledd. -Margit-

    SvarSlett
  2. En riktig så grei innføring i diagonalhekling dette, Unn:) Jeg lærer så mye her inne i bloggelandet jeg:)
    ha en fortsatt fin dag:)

    klem fra Trine:)

    SvarSlett
  3. Takk for at du viser dette! Skikkelig lekkert lir det også!
    Må jo prøve dette;)
    Ha ei fin uke videre, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  4. Takk for at du deler dette med oss,det så fryktelig spennede ut.
    Og takk for koselig hilsen inne hos mæ, ha ei fin ny uke, hilsen Lisbeth ;)

    SvarSlett
  5. Det er på tide at jeg hekler meg en pute i forskjellige gråfarger i diagonal hekling. En stund siden siste jeg gjorde det, så det er jo på tide og få gjort det. Og jeg trenger en sommerpute i bomullsgarn. Tror det kan bli fint i sofaen på campingen :) Det morsomme med diagonal hekling, er jo det at det ser så mye vanskeligere ut, enn det det er. Klem Grethe

    SvarSlett
  6. Hei Unn!
    Hjertelig takk for at du deler oppskrift...denne har jeg ventet på og må selvsagt prøve, bare jeg kan bli ferdig med andre ting først.
    Ha en flott kveld.
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  7. For en flott oppskrift..dette har jeg ikke prøvd..men nå skal jeg hive meg uti det:)
    Hyggelig du likte min magnolia:))

    SvarSlett
  8. For en nydelig blogg du har :-) og der fant jeg jammen oppskrift til " diagonalhekling".

    SvarSlett