lørdag 21. april 2012

Sommerfuglbusk er en favoritt

Buddleja davidii er navnet på min sommerfuglbusk.
Sommerfuglbuskene finnes i mange varianter og farger,
så denne familien er stor. Det vet de fleste hagegale...hihi.
Fargen på min busk er intens, dyp blålilla.









Jeg glemmer aldri første gang jeg så en sommerfuglbusk.
Det var i Gøteborg botaniska trädgård. En mektig 
opplevelse for meg. Der og da bestemte jeg meg for å ha en sånn i hagen...I fjor satte jeg noen blomkarseplanter sammen med den, og de kledde hverandre.

Fortsatt god helg!

4 kommentarer:

  1. Kjempefine bilder, skal si det bugner i hagen din! Ønsker deg en flott helg! Og vet du; i dag fikk jeg bruk for de små hekleblomstene du viste! Tusen takk for at du la den ut her!
    -Margit-

    SvarSlett
  2. Enig! De er kjempefine. Nydelig farge. Og for et sommerfugltrekkplaster - det myldrer på sommeren :-)
    ... og jeg sådde frø selv i fjor, og har nå mange små buskplanter. Veldig lette å få til å spire! Om det gjelder alle sorter vet jeg ikke.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Dette er en av mine favoritt planter også. Elsket som de er av hagens insekter.
    De finnes som du skriver i mange farger, men nå har Buzz serien kommet. Som er planter som har lavere vekst. De virker faktisk litt herdigere her hos oss i hvertfall :-)

    SvarSlett
  4. En sånn busk vil jeg også svært gjerne ha:))Praktfull!

    Takk:) og fortsatt god helg til deg også! Klem fra Ingrid Andrea i Den Hemmelige Hagen

    SvarSlett