mandag 13. februar 2012

X-faktor, blomsterutgaven; ORANGE


Det er en vanskeligere utfordring
denne gangen; orange. Hagen min er ikke
akkurat dominert av blomster eller planter
i den fargen. Men jeg har samlet det jeg har
bilder av.
Den første her vet jeg ikke
mye om, men det er blitt meg  fortalt at
den heter "Brennende kjærlighet"? Uansett hva den
måtte hete, så er den en hardfør staude
som bare vokser seg større og større...



Denne busken kalles svartsurbær, og blomsten er
ikke akkurat bare oransje, den er like mye gul. Men jeg tar
den med, når blomstene er borte, kommer de svarte bærene.



Så har vi blomkarsen da, som jeg egentlig elsker,
men som noen ganger får massevis av grønne, 
tykke larver, eller kålmarklignende individer,
og dermed har jeg mistet lysten på den...




Til slutt; kaprifolen som er delvis
orange på dette bildet, men jeg tok den med, da
jeg er veldig begeistret for kaprifolen, den tåler
så mye og klatrer så fint!


Konkurransen HER hos Anne på Moseplassen
fortsetter, og jeg fryder meg over alle
de vakre bidragene og alle de flotte, hageelskende
som finnes der ute i hagebloggland!


Klem fra


7 kommentarer:

  1. Hejsa. Ih hvor jeg glæder mig, jeg har frøsået denne staude i min have uden helt og vide hvordan der ser ud. Men hvor er den SMUK - helt utrolig. Den er et fantastisk godt bud på en X-faktor. Der er godt nok mange flotte blomster med.

    Jeg melder mig også på din blog. Jeg vil glæde mig til at følge dig:)

    Ha´ en rigtig god dag

    Hilsen Lise Lotte

    SvarSlett
  2. Hvor er den smuk, den kender jeg ikke. Det er så sjovt, at se alle de spændende planter der er med i konkurrencen :-)

    SvarSlett
  3. Den potentillaen din var bare nyydelig! Det er ikke brennende kjærlighet. Brennende kjærlighet har det latinske navnet Lychnis chalcedonica. Den du viser er en Potentilla, men hvilken sort vet jeg ikke. Den var bare utrolig flott!

    SvarSlett
  4. Som Ellen sier, brennende kjærlighet er det ikke (google det latinske navnet Ellen har skrevet så ser du at de ser helt ulike ut). Vanskelig med norske navn, for det er ikke alltid man bruker samme navnet over hele landet, og i visse regioner bruker man ett navn på en plante som man etter boken egentlig bruker på en helt annen.

    Takk for at du kom innom og sa i fra om at jeg burde rette lenketingen. Om dette er potentilla aner jeg ikke, kan intet om potentilla, men siden Ellen er så sikker så tror jeg at vi bytter til det.

    SvarSlett
  5. Jeg vet heller ikke hva det er, men flott var den.

    Lykke til!

    SvarSlett
  6. Er det ikke en Geum av noe slag da? Lignet på bladene syns jeg, litt sånn jordbærblad-lignende =) Uansett så er den nydelig!

    SvarSlett
  7. Det ser ut som en fylt Geum, akkurat lik en jeg har.
    Lekker er den i alle fall.
    Lykke til i konkurransen :-)

    SvarSlett