fredag 3. mai 2013

Bzzz bzzz - Humleutfordring

Forleden dag fikk jeg en utfordring
fra Inger Marie i Hagerommet. Først ble jeg ganske
stille og følte at; dette må jeg tenke over
litt...Jeg visste at Anne hadde en
Humleutfordring på sin blogg Moseplassen.




Etter hvert som jeg leste om humla både
 her og der, roet det seg oppe i topplokket.
Og jeg fant ut at hagen min er ganske så
full av blomster som humla liker,
og det er jo noe å skrive om. For her i hagen
finns nå både krokus og perleblomst, Solhatt,
 Lavendel og Salvie som kommer etter hvert.




Og ikke nok med det, det gror også
Løvemunn, roser og Klematis her, bare for 
å nevne noe. Så humlen skal fortsette å pollinere
(bestøve), suse og bzzzzze, og la oss håpe at 
den ikke blir utryddet,
selv om humlebestanden er på nedadgående. 
Tenk hva som skjer om den blir borte! Tragisk om dette skulle skje. Humla er en skikkelig arbeider, der den suser fra
blomst til blomst! 



Jeg leste
et sted om blant annet en svart jordhumle, som settes
ut og er en stor trussel for humlene våre, som er så viktige for hele mangfoldet i hagen og sett i et 
enda bredere perspektiv!
Ja, sett i det største perspektiv.

Derfor var det en viktig utfordring Anne sendte
til oss, som kom til meg via Inger Marie.

Jeg utfordrer:



6 kommentarer:

  1. Føler meg beæret over å bli utfordret ift humleinnlegg, tusen takk. Men ringen ser ut til sluttes, jeg har allerede lagt ut et humleinnlegg. Ellers synes jeg denne kampanjen er et flott tiltak som jeg støtter fullt ut og heier på!

    SvarSlett
  2. Flotte bilder:)
    Denne utfordringen vil jeg ta med meg videre. Skal både tenke og jakte på humler...
    God helg!

    SvarSlett
  3. Vackra blommor. Ha en fin helg.

    SvarSlett
  4. Så fint at du tok utfordringen,Unn:)..og et nydelig innlegg du deler med oss..takk:))
    God helg videre:))

    SvarSlett
  5. thanx for your lovely weekend flowers! :)

    SvarSlett
  6. Så flott at du er med og blogger om humla! Skikkelig artig for meg å se hvor populær utfordringen har blitt, det formelig summer i hagebloggene, og også litt ellers og :D

    Koselig innlegg :) Fine humleplanter hos deg. Lavendel synes jeg absolutt du skulle skaffe deg. Den er jo god rosekompis og god humlevenn.

    Jeg ser at du har glemt å legge deg til i lenkesamlingen i utlysningsposten, så da gjør jeg det for deg slik at andre humleengasjerte kan finne frem til deg :)

    SvarSlett