onsdag 22. mai 2013

Roser i alle varianter - HIMMELSK!

Herlige roser! I helgen var jeg en liten
kjøretur med min mor til noen lokale gartnerier. Personlig kjøpte jeg roser og noen stauder til både kant og skråninger, som saxifraga og
vårflox, da, som brer seg så fint ut, og blir som store,
myke dunputer...Men først noen bilder av
den lille søte aqueleien, som alltid er tidlig ute. Den
sier aldri i fra at den er på gang, den plutselig bare er der med de vakre, lavendelblå blomstene sine...Like hyggelig hvert
eneste år.






















Og så greide jeg ikke å dy meg, da jeg
så disse potterosene, som jeg planter ut
i stedet for å ha dem inne...det er noe jeg også gjorde for en del år tilbake,
i den forrige hagen jeg hadde. Og det
med godt resultat.























Når det går med noen
roser hver vinter, om ikke mer enn
en eller to, er potterosene en ganske smart
løsning. For de kan også gro seg ganske store og stå i flere år. Roser trives ute, og det er
derfor potterosene ikke er så glad i varmen inne i vinduskarmen og bare dør. 
Så potteroser kan være et bra og rimelig alternativ ute der de måtte passe inn,
for eks. i forkant av et bed. 

Dette er dagens tips fra meg...
og bidrag til




  

11 kommentarer:

  1. Nydelige blomsterbilder.Selv har jeg røde Akeleier.Har du lagt merke til Akeleiens blomst. Det ser ut som mange fugler som møtes til et kyss. Bare se på blomsten. jeg ser det på dine bilder også.
    Klem

    SvarSlett
  2. Nydelege roser!!
    Og flott tips ang. potteroser :-)

    Nyt sommaren, sjølv om den hjå meg har gøymt seg bak skodda..

    SvarSlett
  3. Nyyydelige bilder Unn:)
    Potte roser har jeg også god erfaring med i bed og krukker...de greier sge også godt over vinteren..kan det bli bedre:))
    Nyt dagene:))

    SvarSlett
  4. Roser er himmelske å de!
    Flott innlegg!

    SvarSlett
  5. Himmelske blomster! :)
    Akeleier og roser .. *sukk* ;)
    Nyt dagen!

    SvarSlett
  6. Dejlige billeder og tak for tippet om potteroser! Jeg er også meget glad for akelejer.

    SvarSlett
  7. Himmelske roser, nydelige bilder!

    SvarSlett
  8. Så vackert med rosor, verkligen en av mina favoritblommor!

    SvarSlett
  9. so beautiful!!! you might want to link to I Heart Macro Saturday evening over at my blog... would love to see your photos there and for others to view your gorgeous roses:-)

    SvarSlett
  10. Så fine bilder - og et godt tips med potteroser. Hender jeg putter de i krukker og planter de ut på høsten. Overvintrer ofte gjør de! :)

    SvarSlett
  11. Sehr schöne Aufnahmen von herrlichen Rosen. Man kann fast den Duft riechen.
    LG
    Jutta

    SvarSlett