søndag 10. juli 2011

Store og små blogger



Klematis

Når man går inn på NIB ser man hvor mange utrolig dyktige mennesker det finns i bloggenes verden. Det er så mange kreative sjeler og så mange fargerike mennesker som aldri kommer opp til overflaten. Ifølge NIB er det ikke mindre enn cirka 3000 bloggere som vil ha plass på NIBs sider, og det sier seg selv at det blir trangt om plassen...og det er veldig leit.

Nettopp fordi det finns så mange dyktige personer som ikke får oppmerksomhet, kan det noen ganger virke urettferdig at det er de samme som vies spalteplass i ulike medier. Noen få fortjener det, mens mange andre burde fått sjansen, kommet fram i lyset i stedet for en del gjengangere. Jeg mener ikke at noen plukker bevisst ut de samme for å gjøre forskjell på folk. Men jeg tror kanskje at det går an å bli noe trangsynt og litt snevre i sine valg. 

Jeg har lyst til å trekke fram et eksempel:
Ved siste utfordring (juni), hadde NIB engasjert en ekstern person til å plukke ut finalister, nemlig en representant fra Skeidar. Det var smart og en veldig god tanke. Til min store glede ble noen helt ukjente for meg, trukket ut som finalister. Jeg gledet meg stort på deres vegne. Noe jeg ikke likte, var at NIB beklaget seg overfor alle dem som "ikke ble valgt ut" og som de helst hadde sett som finalister (hvis jeg har misforstått, må noen rette på meg), noe jeg mener å ha lest "mellom linjene". Derfor laget de et galleri over sine favoritter, før damen fra Skeidar plukket ut de endelige finalistene.

Jeg tror at alle medier som trekker ut blogger som får stor oppmerksomhet, vet at det vil medføre stor trafikk på deres blogger, og det er fint for dem det gjelder. Men det er ikke bra for alle dem som finns der ute i mylderet av dyktige, fargerike bloggere, og som aldri kommer i fokus. Det er veldig leit hvis medlemmer av juryer og blant dem som velger ut, ikke bruker tid på å se på bredden.

Av den grunn oppstår begrepet store og små blogger. Og av samme grunn var det mange "store" bloggere på Glansdagen i Oslo. Det er ingen med "liten" blogg som synes det er veldig kult med et sånt arrangement. For der blir det bare ydmykende å møte opp, fordi de faktisk ligger langt bak i køen av utrolig dyktige bloggere som ikke kommer fram der de fortjener å være. Det er nok mange som ikke liker begrepet, men det er dessverre en kjennsgjerning, at begrepet "store" og "små" brukes.

Men hva er en stor blogger? Er det en blogg som engasjerer, inspirerer og kreerer så å si hver eneste dag? Som når fram til hjertet mitt når jeg leser dem? Eller er det dem som anses som store, men som blogger svært sjelden? Det finns nemlig dem som nesten aldri, og svært sjelden skriver innlegg, men som likevel blir viet enorm oppmerksomhet. Det er jo å forskjellsbehandle og ikke minst, å begynne i feil ende. Dersom noen vil fremme spesielle blogger som ikke er særlig aktive, har de virkelig en jobb å gjøre. 

Jeg håper at de som velger ut, gjør det med vanlig, sunn fornuft og med etikken i sentrum.


Dette var dagens hjertesukk fra meg.


Fortsatt god søndag!


3 kommentarer:

  1. Hei vennen!

    ...Nib jentene velger ut galleri hver måned, men det har du sikkert fått med deg :)

    ... Jeg mener mye av det samme som deg. Enig det du sier om at noen "store bloggere" får mye oppmerksomhet- bare for at de er "store" uten at de kanskje jobber for det. Men det ligger MYE tid og jobb i å være blogger,enten du er stor eller liten. Alle har vært små engang! Men, så klart er det noen som bruker mer tid og krefter på å jobbe seg oppover. En av de er meg. Jeg har jobbet hardt for å være der jeg er idag!
    Men viktig å huske på at alle bloggere har vært "små bloggere". Og det er heller ikke like viktig for alle bloggere å være "store" som du kaller det.
    Jeg blogger for å inspirere :)

    Klem Ida Susanne

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Hei.
    Dette var virkelig rart.
    Først vil jeg ønske deg velkommen som følger av bloggen min.
    SÅ lurer jo på hvor kommentaren min ble av ...
    Jeg skrev en kommentar på det flotte innlegget du hadde om små og store blogger. Jeg syntes det var så utrolig bra skrevet!
    Nå er jeg ikke interiørblogger selv og regner ikke med å bli tatt inn i NIB om jeg søker heller.
    Til det har jeg nok ikke rette "stilen".Men så står jeg også friere til å blogge om hva jeg vil og når jeg vil....
    Jeg hadde håpet at du hadde fått mange kommentarer på dette innlegget. Får jeg lov til å lage en link til innlegget ditt ?
    Ha en fin dag.
    Gleder meg til å bli bedre kjent med deg :)
    Klem fra Ingunn:)

    SvarSlett