fredag 12. august 2011

Det kom svar fra NIB

I går formiddag meldte jeg meg ut av NIB og fikk en kommentar tilbake angående dobbeltbooking i deres bloggroller. Dessuten fikk jeg vite at NIB ikke har kontroll over trafikken på samme roller. I tillegg ble jeg bedt om å sende inn navn på de bloggene som har plassert seg i to forskjellige kategorier, f.eks. både Landliv og Hverdag.
Jeg skal være den første til å beklage at jeg ikke visste at de (NIB)ikke har kontroll over innlastingen av bloggene etter hvert som de blir postet. Imidlertid må jeg bare presisere at jeg har fått en mail tidligere, som jeg har skrevet om før, der de sier ved min innmeldelse i NIB, at jeg ble plassert i den nederste delen av Hverdagsrollen fordi jeg var ny blogger, og at de eldste måtte ligge øverst, altså oppunder "skyen". Kjære NIB, burde det ikke være motsatt? At de som er ferske får ligge øverst, mens de som er eldst blir skjøvet nedover fordi de allerede har et navn og er kjent av bloggerne?
På grunn av NIBs eget svar til meg i vår, der de plasserte min blogg nederst, tok jeg det som en selvfølge at NIB har en viss kontroll over hvem som ligger hvor. Og at de da vet at enkelte ligger i to roller, tilogmed oppunder skyen, med mest synlighet og i veldig mange minutter pr. visning.
Tilogmed en blogg som ikke var oppdatert på mange uker, lå lenge oppunder skyen i sin roll. Dette må NIB få ryddet opp i. Jeg vet de tre jentene har mye å gjøre. Men hvis arbeidsmengden er så stor, må det ansettes mer folk. For et stort nettsamfunn som NIB, går det ikke an å ha slappe rutiner. Og det går ikke an å ha lav moral og gjøre forskjell på folk. Hvis det er sånn at noen få bloggere favoriseres, blir det så veldig synlig, især på en webside. Og det vitner om svake etiske retningslinjer.

NIB har på egen side noen linjer om at vi skal være trygge på at det ikke finnes skjult reklame hos dem. Samtidig forteller de om egen spalte i rom123 og at de tar på seg styling, interiørfotografering og kursvirksomhet. Blir ikke dette på en måte en eneste stor selvmotsigelse?
Til slutt - jeg ble bedt om å sende inn navn på blogger som ligger i to roller samtidig. Sorry NIB, det gjør jeg ikke. Hvis ikke NIB har oversikt over dette, er det noe som er riv ruskende galt, og det er på tide å oppdatere systemet.

Takk for meg.

10 kommentarer:

  1. om de bevisst legger pioneerer øverst.. HAR de kontroll over det.. ellers ville bloggene med nyeste innlegg bli skjøvet oppover..

    egentlig skulle vel NIB være en plass for alle men, det har vel sklidd ut.. blitt en trendplass for eliten..

    men shit i det ! la ungene tumle seg.. de blir vel voksen engang de også ; ) skriv om dine ting og surf rundt etter venner.. det er slik vi alle har startet.. en gang.. noen kommer.. noen går.. jeg har fortsatt en del jeg blogger med etter 3 år her inne..

    god bogglyst ! og god helg : )

    SvarSlett
  2. Godt jobba:O)..og god helg!!

    SvarSlett
  3. Hei
    Det jeg TROR de har ment med at du ble lagt nederst i hverdagsrollen, er nok at hverdagsrollen er så stor at den er tre roller... Om du ser nærmere på den så står det tre plasser "se flere", kanskje er det begrensninger på hvor mange det er fysisk plass i hver roll. Så du ble ikke lagt nederst i rollen som så, men i den nederste av hverdagsrollene... Om det er rettferdig at de nyeste må ligge nederst der, vil jeg ikke gå inn i en diskusjon med deg om. Det kommer vel kanskje an på hvilken grunn man melder seg inn, om det er for å få reklame eller for å være en del av det fellesskapet som NIB er.

    SvarSlett
  4. Kjære deg!

    Her kommer det mange misforståelser på en gang, men jeg vet ikke om det har noen hensikt å prøve å forklare.
    En gang var vi tre glade bloggejenter som hadde lyst til å samle norske interiørbloggere på en side. Vi startet Nib, og håpet var å være med å spre den positive energien som er i bloggeverdenen vår:)
    Ved siden av har vi jobb og masterstudier, familier og et liv, og penger til å ansette noen til å overvåke bloggrollene har vi slett ikke.

    Ang. rollene! Øverst ligger trend og landlivsrollene. De blogger stort sett mest om interiør, og vi vil ha de øverst fordi Nib førs og fremst er interiør. Lenger ned kommer Hverdagslivbloggene, som din "hverdagsblogg med familien i sentrum" som du selv beskriver i headeren din.Det er dessverre slik at ikke alle kan ligge øverst, og vi har valgt å gjøre det slik at de nye blir lagt til nederst. Vi tenker det er mest rettferdig å gjøre det på den måten. Hvis du har sett noen har ligget øverst i dagesvis så er det fordi nettleseren din henger og ikke noe vi kan gjøre noe med.

    Det stemmer at vi ikke har skjult reklame! At vi forteller om spalten vår i ROM 123 er det jo ikke noe skjult over? Skjult reklame er utbredt på endel blogger, og betyr at man skriver positivt om et produkt, men unnlater å si at man har tatt i mot penger for å gjøre det. Det er ikke tillatt i hht norsk lov, og det gjør vi aldri.

    Vi har nok ingen skjulte agendaer eller hensikter om å fronte noen fremfor andre, men prøver vi å løfte frem både nye og gamle så mye vi klarer.

    Jeg ønsker deg en riktig god helg, og håper du vil finne glede i bloggingen utenfor Nib.

    Vennlig hilsen
    Ann Helen, NIB

    Nb! jeg måtte kommentere som anonym pga påloggingsproblemer i dag.

    SvarSlett
  5. Til alle anonyme som kommenterte mitt innlegg over kan jeg si at jeg definitivt ikke blogger på grunn av penger eller reklame. Det jeg mener, er at NIB kanskje har et samarbeid med f.eks. rom123 som gjør at de forplikter seg på en eller annen måte. Så lenge de har en spalte i det bladet må de vel kanskje reklamere litt for det på en eller annen måte? At de blir mer bundet enn de liker å tenke på, men dette er ikke så viktig lenger for meg. Jeg er nå utmeldt, noe som ble en nødvendighet for meg.

    SvarSlett
  6. Sier som Tovepia jeg.
    Godt jobba og god helg ;)

    SvarSlett
  7. Hei du!
    Først vil jeg gjerne bare takke deg for hyggelige kommentarer inne hos meg, vit at de verdsettes. Jeg blir like glad hver gang! Og så gir det så god motivasjon og glede i hverdagen med sånne hyggelige kommentarer synes jeg*smile*

    Huff, dette er jo en litt trist sak da...for å være ærlig har jeg ikke hatt noen fæle tanker om NIb, da jeg synes det er beundringsverdig at de jobber på frivilligbasis for å bidra til et felles nettmiljø omkring interiør...ihvertfall slik jeg forstår det, mottar de ikke lønn og godtgjørelser for sitt arbeid med siden-og som jeg ser de skriver over her også, så gjør de jo dette ved siden av allt mulig annet....det aner meg kanksje at NIbsiden og antall medlemmer har blitt stort og skyhøyt i forhold til hva de forestillte seg da de startet også..*blunkesmil*

    ...eneste jeg har stillt spørsmål ved er vel hvorfor jeg er i hverdag og ikke trend-roll altså..og som du sier at noen ligger to steder...men regner med at jeg ble lagt der det var plass dengang jeg søkte, og ser jo ut til at de vil prøve fikse slik at alle ligger kun et sted nå. Så for min del, vil jeg nok ikke gå inn i debatten her tror jeg, for jeg setter veldig pris på jobben NIB jentene gjør, selv om jeg forstår poenget ditt med likestilling av blogger.

    ....jeg har jo vært og tittet litt her hos deg før, og har lagt merke til de herlige "pusebarna"..men nå registrerte jeg navnene, og så søte!*smelt* Synes jeg ser deg der du står og roper snella og lillegutt inn...*hihi* Søtingene!

    Ønsker deg og dine en flott helg, og håper du finner mye glede i blogglandia uansett! Jeg titter snart innom igjen*smile*

    Klem klem

    SvarSlett
  8. Så flott at du fikk svar.
    Jeg forstår fremdeles ikke "fordelen" ved å være medlem av NIB, men jeg ser at det er et slags fellesskap og at i det felleskapet er det ikke plass til alle.
    Synes det var bra at du tok tak i dette og fikk det oppklart for din egen del.
    Håper du får mye glede av bloggingen uansett.
    Klem fra Ingunn:)

    SvarSlett
  9. Hei og hopp!!!! tja, jeg ble i sin tid lagt i hverdagsliv-rollen, selv om jeg vell blogger gjenbruk og interiør. Og mange av de "store" og "kjente" bloggerne blogger om barn og familie, samt interiør,- så spørsmålet blir vell hvordan man definerer hvilke blogg man skulle bli lagt i. Det spørs om de ikke har fått for mange medlemmer, så oversikten blir noe vanskelig. men er det virkelig 1700 blogger som blogger om interiør?????? Hvor er de alle sammen? Skulle gjerne ha sett de!!!!!!! Klemz grethe

    SvarSlett
  10. Hei! Interessant innlegg! Har av og til fundert på NIBs medlemsskap, trodde det etter medlemskriteriene skulle være bare rene interiørbloggere som skulle stå på lista der. Så viser det seg at om man åpner noen av interiørbloggene må man være nødt for å lese flere innlegg om "snørrete" og forkjølte unger, eller andre ikke-interiør ting. Det følger nok status med å være medlem i NIB, og dessverre er det ikke plass for alle i det felleskapet, som også Ingunn sier. Jeg koser meg med å skrive "alt om ingenting, og litt om alt". Har lagt meg som følger hos deg og håper du vil fortsette å skrive i din flotte blogg! God søndag til deg. Klem fra Kristin

    SvarSlett