torsdag 11. august 2011

Hvorfor blir blogger forskjellsbehandlet?


Noe av det som sjokkerer meg mest når jeg titter inn på NIBs nettside, er at jeg over måneders tid har oppdaget at enkelte blogger ligger ikke bare i en roll, men to roller og dermed får dobbelt opp med reklame. Kan det virkelig gå for seg på en så uetisk måte? Ja det kan virke sånn dessverre. 


Hvis NIB skal være bekjent av dette, er det veldig leit. Dessuten har jeg sett at visse blogger ligger veeeldig lenge oppunder den berømte "skyen", noen ganger mer enn en time, hvilket er merkelig. Kan det være mulig at NIB har så dårlige rutiner? Ettersom NIB har så mange medlemmer, virker det ganske så urimelig at visse får topprioritert plass, mens andre må finne seg i å ligge på bunnen av alle roller og få noen få sekunders oppmerksomhet i løpet av et døgn, hvis de er heldige.


Jeg finner det urettferdig, (på vegne av alle bloggvenner, store som små), enten det gjelder utfordringer eller de daglige innleggene som skrives, hvor så mange legger ned mange timers arbeid. For å si det enkelt, det virker både mystisk og uprofesjonelt. Hvis alle som vil bli fanget opp skal få en sjanse, må rutinene endres og forbedres. Og etikken må komme foran alt, også pengene.


Men jeg har mine bange anelser. Kan det virkelig være sånn, at enkelte får topplasseringer på NIBs sider, fordi det er lagt opp sånn? At noen ønsker å framheve enkelte blogger framfor andre mindre og små, som må finne seg i å komme langt, langt bak i køen? At noen i medienes verden faktisk har så stor makt? Ja, jeg er virkelig redd for det.


Til slutt vil jeg si noen ord om taushet, om det å tie. Det er ikke alltid å tie i hjel en ting er gull. I ordtaket heter det: Tale er sølv, men taushet er gull. Men alt som glimrer er ikke gull, selv ikke det å tie, som i visse tilfeller er å trykke ned. Åpenhet og redelighet er bedre, ja ærlighet er faktisk best.






8 kommentarer:

  1. Dette virker veldig rart.
    Jeg er som før sagt ikke medlem av NIB selv, men jeg forstår at du reagerer.
    Selv trodde jeg at de forskjellige innleggene ble liggende til det kom et nytt og at det nyeste alltid ligger øverst.Og da avhenger det jo av hvor mange innlegg som kommer inn ?
    At noen ligger i to "roller", har vel kanskje noe med at de passer i flere kategorier?
    Spør NIB direkte om dette,vel. Interessant tema.

    SvarSlett
  2. blogglister oppdateres ikke av NIB.. jeg blir heller ikke oppdatert med den ene bloggen.. kan gå 2 døgn før den kommer opp.. da har jeg hatt opptil 10 nye innlegg som ingen vet om..

    meld deg ut av NIB.. bortkastet energi å irritere seg! de er kun for eliten.. sjekk reglene.. selvmotsigende så det rekker.. : )

    SvarSlett
  3. Ja,det kan være spennende å gå på skattejakt i egne skap også ;)
    Tøft gjort å melde seg ut. Du har tydeligvis ingen fordeler av å være medlem.
    Klem:)

    SvarSlett
  4. Du legger nok litt mye vekt på nib-jentene føler jeg! Er som Berit sier, at blogglistene ikke oppdateres av nib. MEN, er veldig enig med deg at det er frustrerende å se samme blogg dukke opp under ulike kategorier.. Det er unødvendig og dumt.
    Dersom det er så mye pes og tanker rundt nib, meld deg ut!!

    -Ida Susanne :)

    SvarSlett
  5. Godt jeg ikke er med i det gode selskapet der, så jeg sier som Berit, meld deg ut!
    Bortsett fra det, ærlighet varer lengst, og tie er ikke alltid det riktige, noe må av og til "på bordet".
    Klemmings;)

    SvarSlett
  6. Vell, av egen erfaring så vet jeg at man ikke blir poppis av og heve sin røst og si i fra når noe oppleves som urettferdig. Men egentlig så er det lite å hente der, så personlig tror jeg ikke at jeg vil merke noe særlig forskjell om jeg melder meg ut. Men jeg kjøpte Bolig 1-2-3 i stad, og det var flere repotasjer fra kjente bloggere der, og NIB har sågar valgt ut bloggere som de viser til. Mulig man kunne ha startet opp en forum alla Moseplassen, som et alternativ til NIB........ ellers så finnes det alternative forum, som feks. bloggere over 40, Kreative bloggere, mm Men de er ikke så store....ennå!! Klemz grethe

    SvarSlett
  7. Jeg har ingen formening om NIB siden jeg ikke er så interessert i interiør. Vil helst ha minst mulig å tørke støv av og blir fort trett i øyne/hode om det er mye ting & tang og dilldall rundt meg.Men, er det urettferdighet i NIB, så ville jeg tatt det opp med dem om jeg var medlem der.

    Ha en nydelig sommerkveld

    SvarSlett
  8. Hei hei:)

    Følte meg nesten med i en konspirasjonsteori her nå:)) (SPØK!;::)

    Vi på NIB har (heldigvis) ikke mulighet til å kode slik at noen bloggere for lengre tid i rollene.

    Det vi opplever ofte er at nettleserne på den enkelte pc henger seg opp, slik at rollene kan la være å laste i opptil flere timer. Hvis dette skjer deg ofte, kan det være et tips å bytte nettleser når det skjer, da ser du hva "alle andre" som nettopp har kommet inn på NIB ser. (Gjelder selv om du går inn og ut av siden i en nettleser.)

    Hvis det er blogger som er "dobbeltbooket" håper vi du tar kontakt om de det gjelder. Det er bare lov å ligge i en roll hos oss, men siden bloggene legges inn for hånd, skjer det desv menneskelige feil. Merkelig nok hører vi aaaldri fra de som ligger i to roller, hihi, er ikke det typisk? Vi sitter heller ikke å "overvåker" rollene, for det har vi ikke tid til.

    Vi er egentlig ganske stolte av etikken vår i NIB. Fra første dag har vi hatt som mål å være en side for alle, hvor alle skal ha mulighet til å vise seg frem. Det er ikke alltid vi lykkes, men da prøver vi å rette opp kursen.

    Håper det var nyttig info:)

    Solveig

    SvarSlett