søndag 14. august 2011

Er minimalisme sunt?


I dag er det golfjakkevær her hos oss. Det får meg til å tenke på at varme er mer behagelig enn kulde, at kjølig vær trenger tilførsel av varme i en eller annen form, i hvert fall for oss mennesker.

Derfor har det mang en gang forundret meg at hvite, minimalistiske interiører har slått så godt an blant folk generelt. Det som interesserer meg mest, er hvorledes hvitt, stål, betong, bleke, kalde interiører har innvirkning på mennesker, og kan  gi varme og behag for dem. Man skal ikke gruble mye, før man tenker at det må ha innvirkning på familier generelt.

Man kan bare se for seg, at de voksne kommer slitne hjem fra jobb, barna er hentet i barnehage og på skolefritid, og hvite, følelsesløse vegger, møbler og kjøkkeninnredninger slår i mot dem som kommer hjem. For meg er det ubegripelig at det kan tilføre lunhet til et hjem. Selvsagt er menneskene som bor der det viktigste, men vi lar oss påvirke, både bevisst og ubevisst. 

En eiendomsmegler jeg kjenner fortalte meg en gang at "folk kommer hjem til de hvite, kalde, minimalistiske hjemmene sine, og skilsmissene øker". Heldigvis har fargene kommet tilbake med retrostilen. Takk og lov. Et eksemplar av en bolig er Sukkertøy for øyet leiligheten, der både vegger, tak og gulv er hvite, men hvor fargene og kreativiteten viser hvordan et hjem får personlighet og ikke minst varme.

Jeg tror på fargers innvirkning på menneskene. Vi trenger farger i hverdagen. Vi trenger lunhet. Vi trenger varme for å trives. Har vi det kjølig rundt oss, blir vi heller ikke varme inni oss. Og
 uten innvendig varme er vi heller ikke lykkelige...

 

4 kommentarer:

  1. Jeg har aldri skjønt hvordan folk kan leve i det hvite og minimalistiske...men jeg er litt rotete av meg;)
    Liker nok etterhvert lyse vegger, for jeg har vært igjennom så mange epoker og trenger lyset, men må ha fargeklatter og mitt preg på det hele..og da blir det et hummer-og-kanari-hjem:)
    Koselig leilighet på Lade!...viktig med tilhørighet til gamle ting!!
    Klem;)

    SvarSlett
  2. Tror nok at alt det hvite og minimalistiske er et tegn på at man har behov for kontroll over livet og hjemmet sånn generelt. Mange lever hektiske liv med barn og jobb, og da må man ha kontroll. Og det betyr minst mulig av alt. Jeg prøvde på det hvite og minimalistiske, men fungerte dårlig for meg. Må ha ting og tang og farger rundt meg. har også testet ut drivved og beige, og det er heller ikke nok. Jeg har til syvende og sist, etter å ha prøvd ut det meste kommet frem til at jeg liker litt av hvert, uansett om det er fra tyve årene eller om det er fra sekstiåra:DDDD Men jeg vet at jeg liker det brukte fremfor det nye og moderne:DDDD Men jeg syntes at valg av veggfarger er vanskelig:DDDDD Jeg har prøvd forskjellige farger, og har kommet frem til at jeg ønsker mye lys og mye varme:DDDDD Klemz Grethe

    SvarSlett
  3. Jeg syns det er godt å ha lyse vegger rundt meg, men må ha farger i interiøret for å få den varmen som trengs for å få det koselig. Syns ikke akkurat at et stål og industrielt interiør er så himla koselig, men det kan jo være stilig å se på allikevel. Leiligheten på Lade var i min ånd, selv om jeg har mange gamle ting må man ha tid å "stæsje" sånn!
    Klem(",)

    SvarSlett
  4. helt enig med hjertedama her..

    jeg har vært gjennom alle stiler.. nå vil jeg ha det lettvint.. ikke for mye ting som skal tørkes støv av MEN.. jeg har farger rundt meg.. i form av små ting.. her og der.. og hekleputer ; ) helt hvitt blir det aldri : ))

    fin dag til deg !

    SvarSlett