onsdag 31. august 2011

Nå er nye farger på vei...


Tro det eller ei: Faktisk er brune møbler på vei inn i hjemmene igjen, ifølge fagfolk. Vet ikke om jeg skal le eller gråte, for det blir bare en evig runddans, og det gjelder virkelig å holde tunga rett i munnen.

Jeg har hatt brune møbler hele mitt voksne liv, litt her og litt der, alt fra mahognibord og teakmøbler på 70-tallet, til arvede møbler fra oldemor til bruktmøbler. Men jeg har alltid hatt min stil og gått min egen vei. Det er ganske deilig å tenke på egentlig. Og så avslappende.

Brunt og rødtoner er også på vei i ting og tang, i kanskje puter osv., ikke vet jeg. Strømningene kommer fra folk som har greie på det, og som formidler det til dem som har makt, som for eksempel interiørmagasiner og medier generelt, som igjen sørger for at andre får solgt brune møbler til alle dem som akkurat har malt møblene hvite...

Dette er ikke business, det er nesten en form for "ran", små drypp hele tiden, som får noen, og faktisk ganske mange, til å kjøpe akkurat det som er i tiden. Noen har veldig god råd til dette, andre kjøper seg blakke på det. For en del mennesker er så usikre på seg selv, at de lar seg påvirke. Noen får tilogmed gjeldsproblemer på grunn av dette.


For det er forskjell på folk, noen har økonomiske ressurser de bare kan øse av, mens andre ikke en gang har råd til å gå på loppemarked. En evig runddans, ja, men i det lange løp - er det ikke best å være seg selv? 

For et års tid siden kom treet tilbake til heimen. Da skulle det plutselig være riktig med "innslag" av tre. For fem år siden snekret mannen min en liten hylle eller krakk, alt ettersom man ser på det (akkurat nå fungerer den som TV-benk), fordi jeg fikk øye på noen gamle planker han hadde, og jeg spurte om han ikke kunne lage en hylle, ja, eller en liten benk. Aldri visste vel jeg at det skulle bli en "trend" fire år senere. Vi gjorde det ene og alene fordi jeg syntes materialet var fint.

Nå venter jeg egentlig bare på at gulv får sin renessanse og blir brune. For nå har nettopp veldig mange malt gulvene sine hvite. Noen har tilogmed fulgt en annen trend og har betonggulv. Nå skal det være brunt, og rødtoner, mahogni og rødt, og da spørs det hvor lenge gulvene forblir hvite. Og stoffene blir vel da "tyngre", kanskje??

Nye trender rykker stadig nærmere, men la deg ikke friste. Hvis det er en ting du har lyst på, kjøp billig og brukt. Hvis ikke du har råd til det, vær fornøyd med det du har. Slå deg til ro og nyt dagen med et knekkebrød og en kopp kaffe! 

Ting kan bety svært mye for veldig mange, noen ganger alt for mye, men en ting er sikkert, - ting betyr ingen ting.....





4 kommentarer:

  1. Mange mennesker har nok problemer med å ta over brukte ting. Se bare når folk kjøper seg hus eller leilighet: De bruker flere hundre tusen kroner for å sette sitt preg på det, selv om det i utgangspunktet er bra nok. Alt skal liksom være nytt og uberørt av andre. Og tingene skal være safe. Mulig at bestemors gamle prismekrone får plass i stua, eller at Farfars gamle lenestol blir trukket om, og satt bor i en krok. Men det er nok veldig trygt å ha det enten som naboen, eller bildet i Vakre hjem, eller som en eller annen kjendis blogger. Vi andre får kose oss med ymse møbler av forskjelige farger og treverk, og for den sagt skyld alder. Og brune gulv og IKKE-hvite eller ikke-beige sofa!! Nå er det ganske mange som har koksgrå og sorte sofaer, av den store typen, som vi gamlinger sliter med å plassere oss i:DDDDD Mini ligger i vogna og sover, så nå skal jeg kose meg med en kopp kaffe, og finne frem en bok. Og klyve opp i min trehvite skuvseng, som jeg ikke kommer opp av igjen. Ha-ha, må få Gubben til enten å skaffe meg "Søsterhjelp", altså tau i taket, så jeg får løftet meg opp. eller så må han skjære ut en åpning i fronten på senga, ha-ha. Men hvitmalt blir den aldri. Klemz Grethe

    SvarSlett
  2. Jeg kan ikke være mere enig med deg i nettop det. Når det kommer til stykket, hva betyr vel ting??? Ikke stort. Nei...ting skal ikke få eie meg. Basta;))
    Jaha så det skal være brunt nå...hmm det er jo...lunt!

    Takk for at du holder meg oppdatert :)
    Klem fra Ingrid Andrea

    SvarSlett
  3. Som et apropos til den ene stuen vår i første etasje. Der er møblene brune med gylne, orange og rustrøde ryggputer. De kjøpte vi for to og et halvt år siden. Altså helt upåvirket av trender.
    Men det er et morsomt tema. Jeg har jo vært innom en hvit bølge på åttitallet, bittelitt furu og svære svarte skinnmøbler på nittitallet og nå er det mer klassiske og behagelige møbler som teller og ikke mer skinn.Blandet med litt romantiske detaljer er nok dette en stil som er meg.
    Ha en fin dag videre, kjære deg.
    Klem:)

    SvarSlett
  4. knallgodt innlegg !!

    normalt går det 15 år mellom trendene.. det vil si at jeg har vært gjennom enkelte av de 3 ganger : ) både møbel og klæstrendene : )) og det er mange av de som ikke burde sett dagens lys !

    ha en fin kveld : )

    SvarSlett