mandag 22. august 2011

Når foreldre skal til skolen...


I dag er det skolestart for mange barn rundt om i landet. Jeg leste et sted, at en av tre foreldre er svært bekymret for barnas skolevei. Og det har de grunn til, i hvert fall når det kommer til hasardiøs kjøring rundt skolene.

Barn går ikke lenger til skolen, de blir kjørt. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men barn flest. Jeg kjenner noen som bor ved skolen, og jeg har barnebarn som går der. På den smale veien som går ned mot "lille skolegård", som er for 1.-3. klasser, trenger foreldrene seg i kø for å slippe av ungene nærmest mulig. I bil. I stedet for å dra hjemmefra et kvarter før, parkere bilen utenfor skoleområdet, og følge barnet de siste meterne dit det skal, velger foreldrene å bruke bilen, slik at de kommer så nærmest porten som mulig.

Jeg overdriver ikke, det er helt sant. Denne uvanen har tilogmed ført til ulykker på det stedet jeg beskriver nå, da en liten, tynn jente ble meiet ned av en som atpåtil kjørte i motsatt retning ved denne porten. Hun satt i rullestol ganske lenge etterpå, men ble heldigvis bra til slutt. For det skjer nemlig også. At foreldre kjører i feil retning i denne smale veien, som er enveiskjørt. 

I dag vil jeg tro det er mer eller mindre kaos ved de fleste skoler. Hvorfor kan ikke barna gå? Hvorfor må foreldrene ha det så travelt at de kaster seg inn i bilen og råkjører barna til skolen? For det forekommer også. Råkjøring.

Det er farlig for barn i trafikken, det er sikkert, men det er enda verre ved skolene. Og det bør foreldre merke seg i dag og i dagene framover. Dette handler ikke om vett og forstand, men om utenksomhet. For hvorfor må politiet ellers komme og kontrollere skoleområdene? Selvfølgelig på grunn av trafikkaoset rundt.

For meg er dette et alvorlig tankekors. At barn, som går til skolen og som er i mindretall, skal føle seg utrygge ved og rundt skolen. Det er ganske forferdelig. Trafikken er forårsaket av stressede foreldre. Stress ned. Morgenkaoset blir ikke bedre av at dere står i kø ved skolen. Jeg vet at ikke alle foreldre gjør dette, men svært mange gjør det. Dessverre.


3 kommentarer:

  1. Utrolig snodig det der, at det er foreldrene som ferdes rundt skolene i bil, og at de kjører fortest. Merkelig at barn ikke kan gå til skolen lenger. Men det er vell også slik at barn blir kjørt på aktiviteter også etter skoletid, i stedet for å sykle, gå eller ta buss. Tidene forandres, det er helt sikkert. klemz grethe

    SvarSlett
  2. Uff,ja. Dette har jeg sett mange stygge eksempler på. Noen foreldre mener tydeligvis at akkurat DE må kjøre, mens de andre kan la være....

    SvarSlett
  3. nei, barn går ikke til skole.. i dag bor folk stort sett i "ghettoer" langs sterkt trafikkerte veier.. det mangler fortau mange plasser.. fordi utbyggerne ikke hadde penger igjen til fortauene de var pålagt å lage.. noen ganger er avstanden også for stor.. som da vi bodde i Danmark..

    og ja.. mange kjører som noen svin !!! men på foreldremøtene er de som skriker høyest over farlige veier og at noe må gjøres..

    vi har alltid kjørt mens ungene gikk 1-4.. men jeg avleverte de i SFO.. jeg sendte aldri mine avgårde alene.. hadde ikke fått fred i hodet på jobben da..

    problemet du tar opp er et evig tilbakevendende problem som skolene tar opp HVERT ÅR på første foreldremøte.. alle er enig men ingen gjør noe med det.. de har det for travelt..

    SvarSlett