lørdag 24. september 2011

Jeg er så sliten...kreftene er på bunnivå!

I 2001 "oppdaget" fastlegen min ved en "tilfeldighet" at jeg hadde forhøyet kalsiumverdi. Det var en tilfeldighet i den forstand, at jeg noen uker før ba om utskrift av siste blodprøveresultater. Og da jeg kom til neste time hos ham, spurte jeg om det ikke var unormalt at kalsiumverdien var forhøyet...

Først da våknet han, altså mange måneder etter blodprøvene var tatt...fordi jeg selv gjorde ham oppmerksom på det. Sånn går det for enkelte leger, som er overarbeidet. Når lysten til å tjene millioner går foran pasientene. Jeg hadde hanglet i en tre års tid, og selv ikke en høy kalsium gjorde at det ringte en bjelle hos ham...

Men da jeg gjorde ham oppmerksom på det, gikk det fort. Det vil si, han fikk panikk fordi han hadde oversett det...Han sendte meg i drosje til Rikshospitalet for røntgen, liksom for å pynte på mangelen på behandling... Og der fant de den knøttlille svulsten, på størrelse med et fyrstikkhode, i en av biskjoldbruskkjertlene...Tenk at så lite kan forårsake så mye.

Jeg ventet i ett år på operasjon, og da sto jeg på selv, med de krefter jeg hadde til rådighet. Med hyppige telefoner til sykehuset hadde jeg min strategi, slik at de skulle bli lei maset mitt, og sette meg opp til operativ behandling så fort som mulig. Ikke rart noen påstår at man må være frisk for å være syk...

Det var en velsignelse å treffe en så dyktig kirurg som jeg gjorde. Han var superekspert på området. Problemet var bare, at da den fyrstikkstore svulsten ble fjernet, ble kalsiumet for lavt...Siden 2002 har jeg spist Calcigran forte 1000 mg, med jevne mellomrom. Tablettene er til å spy av...de er store, skal tas to ganger om dagen, og må tygges!! 

Det er som å spise sand...det knaser "småstein" i tennene... og byr meg i mot. Fordi jeg holdt opp med det en periode for et par år siden, har kalsiumverdien vært altfor lav lenge. Da blir jeg så kraftløs, slapp og tiltaksløs, at jeg orker minimalt. 

Nå spiser jeg tyggetablettene som sagt to ganger daglig, og det er en kvalmende opplevelse. Går det virkelig ikke an å lage en livsnødvendig tyggetablett bedre? Tilsette en eller annen smak og få bort den knasingen på et eller annet vis? Det er ikke bare meg her i landet, som må tygge disse "sandkornene"...

Jeg vet at dette er noe jeg må leve med, og jeg skal selvfølgelig klare det. Men det er fryktelig slitsomt å føle seg kraftløs...Jeg er så heldig å ha en snill mann som støtter meg i hverdagen, men tygge må jeg nok belage meg på å gjøre selv.

God helg til alle som leser dette!


6 kommentarer:

  1. I og med at jeg ikke har hatt energi og tiltak på VELDIG MANGE år, så må jeg se å få sjekket kalsiumet mitt. Vell, jeg sjekket dette for 1 1/2 år siden, og da var det bedre enn det hadde vært, men nå er det en stund siden jeg har tatt dette mineraltilskuddet. Det blir en vane å være slækk:DDD Det var i grunnen ikke noe problem å få i meg disse tilskuddene, for de skulle bare blandes i vann. Problemet var heller at de kostet 800 kr pr mnd....... Ha en flott helg!! klemz grethe

    SvarSlett
  2. Det er helt i orden! Vi har ligget syke alle mann her i hus nå. God bedring :)

    SvarSlett
  3. Uffda, men det var nå bra det ble oppdaget, og du fikk hjelp. Håper det går bra.

    Ha ei fin ny uke

    Klem Bente

    SvarSlett
  4. Enda godt du fant ut av det, men det høres jo ikke noe særlig ut med de tablettene...som attpåtil må tygges..men hvis de gir mer energi, så er det vel i bunn og grunn verdt det.
    Ønsker deg ei god uke, klem fra meg;)

    SvarSlett
  5. Uff, ikke greit å kjenne seg så energiløs, men om det hjelper med pillene så blir det ; må man så må man, utrolig hvor mye vi klarer når vi må.

    SvarSlett
  6. HUff og huff, dumt at man selv må følge med på slike ting-det er jo ikke alle som har kunnskap til å se dette..jeg hadde nok ikke gjordt det..skummelt!

    ...men så utrolig bra at du fikk hjelp likevel, og at det heldivis ikke gikk "verre"...selv om de tablettene ikke akkurat høres noe særlig ut, ei heller det å være uten energi...

    Håper det går bra med deg!
    ..og tusen takk for så utrolig mange hyggelige kommentarer inne hos meg! Det ir meg smil!*smile*

    Klem fra meg

    SvarSlett