onsdag 25. januar 2012

Retro fra 60-tallet...og litt Rice

De siste ukene har mor hanglet
og vært elendig, og jeg har hatt mange runder
angående time hos fastlegen...Men den gang ei.
Min siste mulighet til å få henne til lege,
ble da jeg kom hjem til henne på mandag, etter
at jeg ikke fikk kontakt på telefonen.


Jeg ringte akuttmottaket. Det skulle vise
seg å bli redningen, også. Hun ble innlagt kl ti
på kvelden, med fortetninger høyre lunge og en
CRP (infeksjonsverdi) på 321, som forøvrig normalt
skal ligge på under 10-15 hos friske mennesker.


Bortsett fra at jeg møtte en aldeles
forferdelig nebbete person på Legevakta, som ikke
hadde tillit til mine bange anelser, ble jeg veldig lettet
da bakvakta kom med et godt, varmt håndtrykk og sa: "Jeg heter Øystein", (å så godt det er med ordentlige håndtrykk i en sådan stund), hilste først på min mor, som forøvrig er 83 i april, og
deretter oss andre to.
"Det er ingen tvil, dette er en lungebetennelse". "Nå ringer jeg Akuttmottaket og snakker med vakthavende lege". Greit og
effektivt, en hyggelig, varm person, og min mor var innlagt.


Jeg kjørte etter ambulansen hele veien ned, og satt
hos mor til alle prøver var tatt og hun var blitt
undersøkt av en aldeles nydelig, ikke-etnisk
 norsk lege. Da klokka var 2 dro jeg hjem.


Denne søte figuren med jenta og hunden,
har jeg fått av min kjære mor, eller mamma, som jeg oftest
sier...og jeg elsker den. Den er fra min herlige barndom på 
60-tallet. 

Jeg ønsker mamma god bedring, hun
ligger nå på medisinsk overvåkning. Det er tross alt et
bevis på at den nebbete sykepleieren jeg
møtte i første ledd, tok aldeles feil. Om jeg hadde hørt på
 hennes groteske råd og funnet meg i hennes
totale mangel på menneskelig innsikt, hadde
det gått fullstendig galt. Det viser alle prøvesvar.

Når man endelig når fram til sykehuset,
 er alle så enestående. De jobber, løper, 
overvåker, smiler, trøster og er bare så flotte
 mennesker alle sammen.


Men det jeg synes er så forferdelig trist,
er at man som pasient må ha ressurser for å komme
forbi sånne hindringer på veien, som jeg opplevde da
jeg kontaktet Legevakten. Det er bare så urettferdig.
Om min mamma hadde ringt selv, hadde hun aldri kommet
inn til behandling. 

Pasienter som dette, finnes over hele landet. Det er
tragisk å tenke på. Dette må myndigheter og landets kommuner
jobbe mye med, og sørge for at kompetente
personer sitter ved telefonen. Mennesker som vet hva
de snakker om, og som forstår at dette gjelder
mennesker, i dette tilfellet en pasient med alvorlige
symptomer og en alvorlig diagnose.

@...Unn...@ 

5 kommentarer:

  1. Så flott at alt ordnet seg for mammaen din til slutt da, Unn:) Trist at man møter lite hyggelige og forståelsesfulle mennesker på et sykehus, men de finnes dessverre over alt:)
    Håper på snarlig bedring for mammaen din:)
    Nydelig den figuren du fikk da du var lita, skjønner den betyr mye for deg:)

    klem fra Trine:)

    SvarSlett
  2. God bedring til mammaen din! Ikke så lett bestandig på legevakta. Godt at du fikk ordnet opp. Søt figur!
    Ja moro i Paris, men ville gjerne hatt litt mer tid. Får dra tilbake snart igjen.. Hadde aldri sett varene til Nordal utenom på nett, så det var moro. utrolig flotte ting!
    Klem Hege

    SvarSlett
  3. Godt du tok affære og ikke ga deg, for det kan man ikke gjøre i helsenorge idag, de syke trenger sterke og friske rundt seg.
    Jeg har selv en mor som blir 84 i år, og gruer til alvorlige ting skjer.
    God bedring til din mor!! klem fra meg;)

    SvarSlett
  4. Ønsker mamman din masse god bedring. HUn er virkelig heldig som har deg, det er ikke alle som har familie som stiller opp slik.

    Godt for deg å vite at hun nå er i trygge hender, og at du kan slappe av
    Klem

    SvarSlett
  5. nebbete sykepleiere finnes dessverre på enhver legevakt.. de tror de er Gud !

    håper din mor er på bedringens !

    ha en fin dag Unn og takk for gode ord !! klæm fra mæ

    SvarSlett