mandag 4. juni 2012

Kontraster i hagen er fint...

...og det vil jeg vise i dag...Da jeg var på Dyhre gartneri
forleden dag, kjøpte jeg blant annet urteplanter, de er så fine sammen med stauder. Basilikum som dere ser her, er atpåtil en staude, den har jeg veldig god erfaring med fra før. Det vet sikkert mange av dere som er hagegale fra før ;) 


Og så har den kjære mannen min laget en veldig fin rosebue. Jeg er så glad for den, fordi den har så brede, fine vegger. Og den består av rustent jern, og har ikke kostet oss særlig mye...Passer bra i disse gjenbrukstider...

Der vokser to klematissorter, den kjente blå President den andre heter Summer snow og er som dere sikkert har gjettet, hvit, og vokser enormt. For den som ønsker seg pergola, er den et fantastisk fint alternativ. I tillegg har jeg plantet en "Coral down", og drømmer om at den skal vokse seg stor og proppfull med roser.



 Basilikum
Alunrot m.m.


Ikke så mange blomster enda, men det er i hvert fall grønt og frodig!


 Her er den lille syrinlilla til venstre som sprer seg så fint



Den lille syrinlilla blomsten dere ser over til venstre har spredd seg fra bedet og over i grusgangen. Den er så vakker, og den passer så fint i grusen. En gang i tiden var den en diger pute i det ene bedet her, men plutselig, en vår, da damen her skulle ta vårens razzia, ble hun nok litt for ivrig og luket vekk den fantastiske blomsten, hihi. Det må være det som skjedde, er jeg redd...(Men da lærte jeg i hvert fall)Men som dere ser, den kommer tilbake, også i bedet, og denne gangen skal den ikke lukes vekk, nei, den er så vakker, men husker ikke navnet...kjøpte den på Hageglede.no...jeg må bli bedre på plantenavn...

Fine dager i den nye uka ønskes alle!

2 kommentarer:

  1. Såå fint, herlig, herlig. Ha en fin tirsdag. Her er det litt regn i dag, har ikke regnet i Bergen på ukesvis!!

    SvarSlett
  2. Jeg beundrer hagen din Unn. Den er så vakker! Nydelig bue av armeringsjern!! Det vakreste lager mann ofte selv. Jeg visste faktisk ikke at det fantas staude basilikum, den var jo veldig fin:) Skal notere meg den:) Uff ja det kan være fort gjort å raske opp noe som ikke var meningen i et uoppmerksomt øyeblikk.. det gjorde jeg her om dagen..dro opp noen spirer som jeg hadde plantet, trodde det var ugress:/ De ble raskt fint satt nedi jorden i igjen, med et ekstra klapp på skulderen,,hehe:)
    Håper du har en herlig dag i din vakre hage. God klem Ellen

    SvarSlett