søndag 10. juni 2012

Regn ute, kos inne...

Når regnet øser ned ute, må jeg
finne noe inne jeg kan vise dere. I går kjørte
jeg mor på den ukentlige handleturen, på kirkegården
m.m., vi har jo hver vår grav der, min mann var bare
43 år og var på jobb da han ble skutt og drept av en
 fange på flukt. Etter dette har jeg lært å sette pris på de
små ting i livet, det som heter hverdagen...


Min søte, vakre mamma kjøpte pioner
til meg i går, og de er aldeles skjønne...



Farmor hadde alltid vinduene sine fulle
av streptocarpus i alle farger, så det er en blomst
som vekker gode barndomsminner hos meg...Hun
drev blomsterbutikk og tok vel med seg 
disse vakre blomstene hjem...




Denne kjøpte jeg på Plantasjen for noen uker
siden, den har kommet tilbake med mange knopper,
og det er så koselig at den trives!



  
Noen ganger mister jeg nesten pusten av hvilket
program og tempo dagens yngre garde har i hverdagen. Jeg tenker ikke da på jobb og skole, som er viktig, men på alt det andre...som kommer i tillegg...som fullstendig uvesentlige ting...som høyt standariserte hytter på fjellet, leiligheter i syden, og hytter ved sjøen. Og, ikke minst, en polert og vellykket fasade. Når mennesker får alt, hvilken følelse sitter de igjen med når de har oppnådd alt?

Jeg ville følt meg tom innvendig...La oss ta vare
på de små, hverdagslige øyeblikk...det høres ut som en floskel, men det er ikke det. Det er sant...

Dette var dagens lille moralpreken fra meg, 
(smiler nå, av meg selv)...

5 kommentarer:

  1. Det er fint at du setter pris på de små ting i livet, det gjør jeg også. Nydelige pioner og blomsterbilder. Kos deg videre.

    SvarSlett
  2. Så koselig hos deg:)
    Og så sant det du skriver...jeg er og et hverdagsmenneske som setter pris på livet som det er!
    Kommer innom igjen jeg.

    Smil og klem
    Camilla

    SvarSlett
  3. vakre bilder og vakker tekst..enig med deg, man må ta vare på de små tingene i livet og ha tid til å stå stille noen minutter:)
    Ha en fin mandag!
    klem Cathrine

    SvarSlett
  4. Kjære Unn. Så trist det var å lese om din mann. Du må ha hatt det utrolig tøft..Du virker som en sterk og klok kvinne og jeg er så enig me det du skriver..jeg klarer ikke følge med dagens tempo med de unge i det hele tatt. Ikke vil jeg heller. Folk kjøper større og større flatskjermer og flottere og flottere biler osv..Hvorfor? Er det en slags konkurranse? Da er det godt vi har hverandre her:) Sammen med våre små (store) hverdagsgleder:) Og pionene fra din mor var bare nydelige! Jeg tenker du også finner mye lykke bare med å være ute i hagen, disse tider:) Vi er så priviligerte! God klem til deg fra Ellen

    SvarSlett
  5. Hei Unn:) Min mailadresse er roserogpatina@gmail.com
    Ønsker deg en kjempefin tirsdag:)
    Klem fra Ellen

    SvarSlett