søndag 17. juni 2012

Skjærsmin i blomst, en gave...







Det er mye som skjer i hagen i disse dager.
Jeg har to forskjellige skjærsmin, den ene er en
med doble blomster, den andre med enkle blomster, er den som blomstrer nå. Herlige dager som må nytes
til fulle, det gir meg harmoni og helse.

Jeg har lest et sted at det er forskjell på 
jasmin og yasmin, håper jeg ikke har skrevet feil
her nå, for jeg aner ikke forskjellen. Men nå vet jeg,
for ifølge Mari Anne på bloggen Helt på jordet, heter
den skjærsmin (philadelphus coronara). Takk Mari Anne! 
Ha en god søndag alle som titter innom!


6 kommentarer:

  1. Tror nok heller at du har skjærsmin (Philadelphus coronaria.) Det er mange som sier/skriver feil på det. Yasmin har jeg ikke hørt om før, men et googlesøk førte meg til en side om p-piller.

    SvarSlett
  2. Same kva buska heiter, vakker er ho og luktar heilt uimotståeleg.
    Når det er sagt så tykkjer eg at det botaniske nemnet skal vere rett, men så vert det alltid lokale variasjonar i namna vi brukar i daglegtale. Eg har alltid sagt sjasmin, og alle har forstått kva eg meinar, men eg ser at det er ei heilt anna plante.

    SvarSlett
  3. Å så fin busk , den lukter vel godt.
    Mamma har en busk og lukten legger seg som et teppe i luften om kvelden.

    Nydelige bilder Unn , Maritklem.

    SvarSlett
  4. Så fin skjærsmin er, Unn:) De luker jo også så godt:)
    Fine bilder:) Fin uke til deg fra Trine:)Klem

    SvarSlett
  5. Ok, men da har iallefall jeg skrevet feil, har hele tiden trodd det bare var en "jasmin"...godt man lærer så lenge man lever!
    Ha ei riktig god ny uke med lukten av nydelig skjærsmin!
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  6. Så nydelige buske, og så fine bilder... det er formelig så jeg kjenner lukta her jeg sitter ved pc'en. Kjempemoro å følge med på alle de fine innleggene dine. Og tusen takk for koselige kommentarer hos meg. jeg har ikke vært like flink til å kommentere tilbake. men håper jeg kommer sterkere og friskere tilbake nå. ha en fin mandag, og en fin ny uke. klem Heidi

    SvarSlett