søndag 11. desember 2011

"Tulla" vår vet hva hun vil...

Snella er i våre øyne ei lita "dokke",
en skogskatt med tykk, myk pels og vakre snurredotter
 i ørene. Og hun er hjulbent og sjarmerende. Så
sjarmerende at hun snurrer oss rundt
 lillefinger'n, akkurat som
det passer henne.


Noen tror at katter er dumme, noe som
er fullstendig feil. De er veldig skarpe, tro det
 eller ei, det sies at de forstår mer enn
hundene. Det går fint an å "snakke" med en katt,
de hører lyder, stemmeleiet vårt 
og kjenner igjen ord, som f. eks. navnet sitt. 
I tillegg forstår hun blant annet ordene
"ikke farlig", som jeg gjentar når hun føler seg truet.


De er rare og sårbare, de søte pusekattene. Og
jeg kan ikke leve uten katt i huset. Den
gir meg ro, varme og hygge. Er jeg borte noen timer,
 står den ved døra når jeg kommer hjem...og sier
"velkommen tilbake"...


De siste ukene har hun fått en ny yndlingsplass,
nemlig på det aller minste bordet i hele stua. Der
 ligger hun med bakbeina trykket inn mot sofa'n
som jeg bruker, noen ganger så langt utafor at hun
faller av - i søvne. Det har gitt oss
mang en god latter. Katter gir uendelig mye kos og glede,
 men de trenger stell og mat, og kan ikke gå 
for lut og kaldt vann. Og det er viktig å være klar over
når man går til anskaffelse av katt. 

KLEM



2 kommentarer:

  1. For en nyyyyydelig pus!
    Ønsker deg en fin adventstid,
    klem, M

    SvarSlett
  2. Katter vet å te seg, uten tvil;-)

    SvarSlett