onsdag 11. juli 2012

Jeg har mailet med NIB i sommer, les hva de svarte...

Det har seg sånn, at jeg er ganske så interessert i samfunnsspørsmål, og jeg er interessert i interiør. Helt siden 70-tallet har jeg lest interiørmagasiner opp og ned i mente. Så interessen har så å si vært der hele mitt voksne liv.

I fjor ble det utmeldelse av NIB fordi jeg ikke synes at det som står på deres sider stemmer med virkeligheten. Det er leit.

Denne gangen tenkte jeg at det var lurt å spørre NIB selv, idet jeg fant en kommentar fra dem i en blogg jeg følger og leser, der de

1) oppfordrer - i kommentarfeltet - vedkommende til å bidra i månedens utfordring, for deretter å 
gi samme blogg finaleplass. Er det lurt å skrive det i kommentarfeltet på en blogg? Hadde det ikke vært en ide å sende en mail i stedet, eller å ringe? Stakkars blogger...

NIB svarer: Når det gjelder å oppfordre noen til å bidra i våre konkurranser er det vi gjør fra tid til annen hvis vi ser noen som lager fantastiske innlegg, men som kanskje ikke er oppmerksom på utfordringen den måneden. For oss handler det om å lage et bra interiørmagasin, og dess bedre bidrag, dess bedre magasin.

2) Hvorfor er det alltid de samme som går igjen i alle finaler og gallerier? Hvorfor skriver NIB at alle kan være medlem, uansett stil, fra "blonder til betong", så lenge de velger "de samme" i hver eneste finale og i galleriene? 

NIB svarer: Det er selvfølgelig lett for at det blir de samme "flinkisene" som vises frem til stadighet. Derfor har vi feks en egen spalte som heter "Urørt" hvor helt ferske bloggere, eller blogger som føler de ikke får vist seg så mye frem på siden kan melde seg på. 

3) Hvorfor skriver NIB at de reiser til de mest "unike og interessante" hjemmene på sine roadtrips? Er ikke roadtrips for alle NIB sine medlemmer?

NIB sier: XX og jeg velger ut hvem vi ønsker å reise hjem til. Vi prøver å velge oss ut hjem med svært forskjellig stil. Vi har feks vært både hos Mias Landliv og hjemme hos Dotty Love. Dette blir å regne som redaksjonelt arbeid, og vi reiser hjem til dem vi har tro på virkelig har noe å komme med. Vi er stort sett altetende når det gjelder interiør, og finner inspirasjon i ulike leire. Desverre rekker vi ikke å reise til alle bloggerne som har det store ekstra.


KONKLUSJON: 

1. Oppfordring midt i kommentarfeltet er greit, der de ber vedkommende blogger å bidra  i månedens konkurranse, for deretter å gi vedkommende finaleplass. (Stakkars blogger...hun er jo fullstendig uskyldig i denne sammenhengen).

2. NIB er for "flinkiser", ikke alle medlemmer som de skriver på sine sider (fra "blonder til betong").

3. Roadtrips er for dem med "det store ekstra". 

Dette koker med andre ord ned til at NIB er for to grupper bloggere: 

Den ene gruppen er for eliten, de som redaktørene selv liker, grafikere, stylister, fotografer, autodidakte osv.

Den andre gruppen er for "alle de andre", det vil si 90% av NIB's medlemsmasse. Urettferdig? Ja, jeg synes det.

Helt til slutt vil jeg gi NIB et kompliment for den nye "Urørt"-linken, en flott og ny skapning, der "alle de andre" kan vise seg frem...Og jeg er faktisk enig med NIB om at kvalitet er best, men da må de fortelle det på sine sider, at de jobber for de beste og ikke alle de andre.

6 kommentarer:

  1. Veldig bra, Unn!!
    Jeg har søkt 2 ganger - sist i Januar, tror jeg det var, og fått avslag begge gangene. Begrunnelsen var at de hadde blitt strengere med hvem som fikk bli medlemmer.De mente at NIB skulle være et sted hvor man kan finne alt av interiør, og ikke emn masse annet. Hmmm... De mente at jeg hadde for mye hagestoff til å bli medlem.Og jeg må da si, at på NIB finnes det utallige blogger som blogger om heeelt andre ting enn interiør! :o) Et par dager senere fikk jeg se at en annen blogg, som blogger om stort sett det samme som meg, var blitt medlem...

    Nå tenker jeg: Jeg er fri! Jeg kan gjøre som jeg vil på bloggen min:o)
    Så nå kan jeg ikke tenke meg å være medlem, hi hi! Jeg er enig i at "flinkisene" går igjen og får mye oppmerksomhet. Det som jeg synes er så trist med disse flinkisene, er at de har så like blogger. Alle hermer etter hverandre. Og da blir det kjedelig i lengden.. Men bevares, det er da mye flott å se på innimellom.
    Selv liker jeg å blogge om ting og tang jeg synes er fint - uten at jeg må skaffe meg og vise frem "merkevarer" Jeg har aldri vært opptatt av motemerker, selv om jeg synes noe av det kan være fint.
    Men, men..om mange av disse store bloggene ligner på hverandre, så virker det som om det de viser frem er populært, siden de har mange lesere. Ja, det går stort sett i hvitt, grått og sort, med en dæsj av lys rosa, he he!
    Jeg liker dette til en viss grad, men personlig er jeg veldig glad i farger.
    Ja, dette ble et langt svar, he he!
    Jeg lurte på om jeg selv skulle blogge om dette temaet som du tar opp, men fant ut at bloggen min kun er en Inspirasjonsblogg med foto. Kanskje jeg skulle starte en blogg som omhandler sammfunnsspørsmål? Jeg sitter inne med en masse meninger om mangt:o)

    Ha en fin dag videre!
    Helene

    SvarSlett
  2. Kjempebra innlegg,Unn!!
    Jeg er så hjertens enig både med deg og Helene..nå har aldri NIB vært min greie..jeg er nok litt for røff i stilen min for å passe inn der,men diskusjonen rundt dette er jo klar...det er en trend, fargeskala og stil som gjelder.
    Og da blir det litt kjedelig som Helene sier,når det blir herming og litt kopi.
    Ja,ja...jeg trives i allefall i mitt hageunivers..og ingen bestemmer hva jeg blogger om:))
    Takk Unn...du er toppen:))

    SvarSlett
  3. Takk for at du tar opp viktige temaer!

    Ønsker deg en fortsatt fin uke.

    SvarSlett
  4. Helt enig med deg og dere i kommentar feltet."Flinkisene" er flinke men ganske så like mange av de. Det er snakk om trend, men det er mange andre som blir satt til side, føler jeg.

    Jeg har vært medlem før men nå orker jeg ikke mer siden det er altfor mange interiørblogger som viser det samme. Nå går jeg min vei i en annen retning.

    Lykke til videre!
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  5. Hei!

    er ikkje medlem av NIB og har aldri søkt heller..
    er nok ingen interiør bloggar,
    men refleksjonsbloggar ;-)
    men er enig med deg at det kan verte noko enspora ja..
    Kjenner på det same som Helene- godt å vere fri!

    fin blogg du har forresten!!

    nyt sommaren :-)

    SvarSlett
  6. Hei Unn. Det er nok mange som er veldig enig med deg:) Jeg liker ikke når det blir for mye dyre designermerker som vises frem. Jeg liker ikke den holdningen til interiør.
    En ting er sikkert, du MÅ ha et godt kamera for å ta "Flinkis Bilder" Og det er det ikke alle som har økonomi til. Det som jeg bruker er et brukt som jeg har arvet. Uten det så hadde jeg ikke hatt noe å ta bilder med. En god fotograf med et proff kamera vil kunne forvandle den styggeste krok til noe vakkert med alle kamera funksjonene og heftige linser.

    SvarSlett