søndag 19. juni 2011

MADEIRA i mitt hjerte

Jeg har ikke tall på hvor mange
ganger jeg har besøkt Madeira, men det har blitt noen
gjennom årene. Derfor har jeg lyst til
å vise noen blomsterbilder derfra.


Det som er så imponerende ved Madeira, er mangfoldet,
at det finns planter og blomster fra
alle verdens hjørner.



Hawairose vokser vilt og vakkert som trær der nede, og
mange slags liljer har de oppe i Botanisk hage, eller plantet
i bed i parkene.




Det afrikanske tulipantreet er imponerende vakkert,
de står flere nede i sentrum i Funchal, ikke langt fra
blomsterhallene.


Frodigheten er slående, og for dem som har
planer om å reise til Madeira for første gang,
vil jeg anbefale Monte, en knøttliten
landsby høyt oppe i fjellskrenten, med
en liten hvit kirke, der er det frodig!


Dette er en slektning av påfuglblomsten, som dere skal
få se senere. Men den er ganske vanlig
i sydlige breddegrader, da.


Atlanterhavet ligger der med en uendelig horisont,
og de fleste hotellene har utsikt over dette området.
Ønsker dere en riktig fin søndag!

TINTIN




2 kommentarer:

  1. Det var blomstene sine det, det afrikanske tulipantre er praktfult.
    Marit.

    SvarSlett
  2. Nydelig!! Foreldrene mine har vært utallige ganger på Madeira! Har lyst på en tur dit selv, siden det er så frodig og vakkert der! Menneskene der er visst fantastisk hyggelige, har jeg hørt:o)

    Ha en fin kveld!
    Heleneklem

    SvarSlett