torsdag 23. juni 2011

Min deilige hage

Jeg har lært av Heidi Palmgren i Løddekøpinge, Helsingborg,
 at det er veldig smart med grusganger i hagen og på gårdsplassen. For det første er det lettvint, kommer det ugress i den,
 er det lett å luke.

For det andre passer den ypperlig til vårt gamle hus. Det hadde aldri kledd en stenlagt gårdsplass. Grus er enkelt å forandre, hvis man vil utvide bedene. Det er jo bare å rake vekk grusen og
 legge på jord. Er det belagt med stein blir det litt mer tungvint...da er
 det ikke så fort gjort å forandre.




Men nå har jo jeg ingen gressplen, bare bed.
 For meg er det enklere. Har man barn vil man helst ha
 litt gress som ungene kan leke på. Jeg planter
 tett for å hindre ugress
 og har en del bunndekkere, som disse hostaene.
 De er jeg veeeldig glad i. I tillegg har jeg
 gravmyrt og rosen Fairy som bunndekkere.



Hostaene (se over) er så frodige og grønne, for det andre
 fyller det opp hvis det blir noen hull i bedene. Man vet aldri hvorledes planter vokser...Da er det greit med
 de grønne hostaene.



Sara Bernhardt har så vidt begynt å blomstre. Man får bare nyte peonene mens man kan. Det er andre året de blomstrer, og jeg plantet dem for fire år siden. Herlig!




Denne stauden er så vakker! Jeg kjøpte den på Plantasjen for noen uker siden, den ser ut som en bunndekker den også. (Se også øverste bildet). Bare så synd at jeg har glemt navnet...Til slutt Marikåpe og en lav geraniumstaude. Den er bare nydelig!



God kveld i stuene ønskes av
TINTIN






2 kommentarer:

  1. Hei! En herlig samling med planter du viser her. Har noen Hostaer eg også, takknemlige planter. Kan dessverre ikkje hjelpe deg meg navn på den øverste planten din (sjøl om eg er sikker på at eg har sett den et sted). Ha ein fin St.Hans-kveld! Klem.

    SvarSlett
  2. Hei på deg*smile*
    ..først vil jeg gjerne takke deg for en utrolig hyggelig kommentar inne hos meg! Sånt varmer hjertet, og gir meg masse glede i hverdagen!*smile* Så tusen tusen takk!

    ...og du, for en fantastisk hage du har! Her kunne jeg likt å rusle rundt og bare titte...mest sannsynlig med kameraet på slep...*hihi*

    Ønsker deg en flott flott fredag og helg!
    Klem fra meg

    SvarSlett